غذاهای حساسیت زا برای نوزاد

 غذاهای حساسیت زا ،غذاهای حساسیت زا برای نوزادان،غذاهای حساسیت زا برای کودکان،غذاهای حساسیت زا کدامند،غذاهای حساسیت زا،غذاهای حساسیت زا برای بزرگسالان،غذاهای حساسیت زا در دوران شیردهی،غذاهای حساسیت زا در دوران بارداری،غذاهای حساسیت زا برای کهیر،غذاهای حساسیت زا برای کودکان،غذاهای آلرژی زا برای نوزادان،مواد حساسیت زا برای نوزادان

غذاهای حساسیت زا ، غذاهای ضد آلرژی ، مواد غذایی حساسیت زا

آشنایی با غذاهای حساسیت زا

عواملی که باعث تشدید یا تحریک آلرژی می گردند را به نام آلرژن (حساسیت‌زا) می شناسند.آلرژی غذایی، همان عکس العمل ناخواسته دستگاه ایمنی به پروتئین موادغذایی است. این واکنش ها ممکن است  معمولا پوست و مجاری گوارشی و تنفسی را با علایمی مانند کهیر، استفراغ، اسهال و آسم درگیر می کنند. خس خس سینه به عنوان یک تظاهر شایع آلرژی غذایی در همراهی با سایر علایم است اما به ندرت ممکن است تنها علامت باشد. تشخیص و درمان آلرژی غذا با گرفتن یک شرح حال دقیق و توجه به نکته های خاص مانند زمان شروع علایم و ارتباط آنها با خوردن غذا شروع می شود زیرا واکنش های حساسیتی چند ثانیه تا چند دقیقه پس از خوردن غذا آغاز می شوند و به ندرت ممکن است پس از 2 ساعت از خوردن غذا رخ دهند. حمله های آسم غیرقابل توجیه هم که یک ماده غذایی ممکن است به عنوان آغازگر و تشدید کننده زمینه ای دخیل باشد، با توجه به جزئیات دقیق شرح حال و در نظر گرفتن سابقه رژیم غذایی در ارتباط با حمله های آسم باید تشخیص داده شوند. 

غذاهای حساسیت زا و تشدید کننده آلرژی

افراد مبتلا به Pollen Allergy (آلرژی به گرده گل ها و گیاهان) ممکن است با مصرف میوه و سبزی تازه، دچار خارش و تورم را در ناحیه لب ها، زبان، گلو و سقف دهان شوند. این نوع آلرژی در بزرگسالان شایع تر از کودکان است. شدت علائم در افراد مختلف متغیر است و معمولاً تهدید کننده زندگی نیست، اما ممکن است به ندرت واکنش های آنافیلاکسی (نوع شدید علائم آلرژی که می تواند منجر به مرگ گردد) را باعث شود. معمولاً میوه ها و سبزیجات پخته توسط این افراد بهتر تحمل می شوند.از جمله میوه و سبزی هایی که ممکن است آلرژی فصلی را در این افراد تشدید کنند و باعث خارش و تورم دهانی شوند، شامل: سیب، هویج، کرفس” target=”_blank” class=”auto-link” >کرفس، گوجه فرنگی، فندق، خربزه، موز، گیلاس، زردآلو، گوجه سبز و هلو است. عدم مصرف یا مصرف کمتر این مواد در هنگام گرده افشانی گیاهان و آلرژی های فصلی، تحمل این شرایط را برای بیمار راحت تر می کند. همان طور که در بالا نیز اشاره شد تنها راه درمان آلرژی، پرهیز از ارتباط با ماده حساسیت زاست.

غذاهای حساسیت زا برای کودکان را بشناسید

بعضی از غذاها به‌دلیل خاصیت حساسیت‌زایی بالایی که دارند تا قبل از یک سالگی نباید به کودکان داده شوند. شیر گاو یکی از مهم‌ترین این مواد است. شیر گاو برای بچه‌های زیر یک سال به‌شدت حساسیت‌زا بوده و ممکن است در آینده باعث بیماری‌های دیگری نیز در کودک شود. سفیده تخم مرغ، بادام زمینی، میوه‌هایی مثل کیوی، انواع توت مثل توت سفید، توت فرنگی، شاه‌توت و تمشک، خربزه، آلبالو و گیلاس هم نباید به کودکان زیر یک سال داده شوند.نکته مهم دیگری که شاید به ذهن مادران نرسد این است که بهتر است از دادن هر گونه خوراکی بسته‌بندی شده که از بیرون می‌خرید، به کودکان زیر یک سال خودداری کنید چون مواد خوراکی بسته‌بندی شده مواد نگهدارنده دارند و ممکن است برای کودک حساسیت‌زا باشند. غذاهای کمکی آماده هم معمولا مخلوطی از چند جور خوراکی مختلف هستند و درصورتی که کودک شما به یکی از این مواد حساسیت داشته باشد، نمی‌توانید آن را تشخیص دهید.خوردن پنیر، قهوه، چای، نوشابه، سوسیس، شکلات، میگو، نمک، ادویه، ترشی، آبمیوه‌های صنعتی، لپه، نخود، اسفناج و کلم هم برای کودکان زیر یک‌سال ممنوع است.جدول این صفحه غذاهای حساسیت‌زا را به‌ترتیب شدت حساسیت‌زایی آن‌ها نشان می‌دهد. البته این غذاها و شدت حساسیت‌زایی آن‌ها در افراد مختلف با ذائقه‌ها و سابقه مختلف در خانواده متفاوت است، مثلا اگر شما به ماهی حساسیت دارید، خیلی احتمال دارد که فرزندتان هم به این ماده خوراکی حساسیت داشته باشد.

غذاهای حساسیت زا

هیستامین مهم ترین ماده در مواد غذایی است که در شما واکنش های آلرژیک مثل خارش، سوزش و التهاب ایجاد می کند. بعضی از مواد غذایی حاوی مقدار زیادی از هیستامین هستند، نوشیدنی های الکلی، آب هویج، آواکادو، بعضی از پنیرها، میوه های خشکی مثل زردآلو، خرما، انجیر، بادمجان و ماهی دودی، سوسیس و کالباس و قارچ همگی دارای هیستامین هستند و می توانند حساسیت ایجاد کنند.

مواد غذایی آلرژی زا

شیر، تخم مرغ، سویا، بادام زمینی، آجیل و گندم از مهم ترین مواد غذایی آلرژی زا می باشند.غالبا واکنش آلرژیکی در عرض چند دقیقه بعد از خوردن غذا رخ می دهد.علائم آن شامل آسم، کهیر، تهوع، اسهال و تورم اطراف دهان می باشد و می تواند شدید شود.اگر اشتباهی از این غذاها مصرف کردید، با آنتی هیستامین و یا استروئید (تحت نظر پزشک) خود را درمان کنید.اگر آلرژی شدید باشد، باید از تزریق اپی نفرین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : حساسیت دندان ♥ حساسیت پوستی ♥ حساسیت و خارش بدن ♥ حساسیت و قرمزی پوستحساسیت