وبلاگ جلافت

وبلاگ جلافت

وبلاگ جلافت

وبلاگ جلافت

وبلاگ جلافت

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

موارد استفاده و عوارض قرص مدروکسی پروژسترون

پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۴ ب.ظ

موارد استفاده و عوارض قرص مدروکسی پروژسترون


مدروکسی پروژسترون از جمله قرص هایی است که در آن از هورمون های زنانه استفاده شده و اغلب برای درمان مشکلات جنسی و هورمونی بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. البته مصرف این قرص برای برخی بانوان لا محدودیت هایی مواجه خواهد بود و حتی عوارض جبران ناپذیری را برای فرد مصزف کننده در پی خواهد داشت. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند. پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود میشوید.

موارد مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

قرص مدروکسی پروژسترون در درمان‌ سرطان‌ پستان‌ در دوران‌یائسگی‌، هیپرپلازی‌ آندومتر و نیز سندرم‌ پلی‌کیستیک‌ تخمدان‌ همین طور در درمان خونریزی های‌ نامنظم‌ رحم‌، به‌ عنوان‌ جانشین‌ درمانی‌ هورمونی‌در زنان‌ یائسه‌ و نیز ارزیابی‌ میزان‌ تولیدآندروژن‌ و استروژن‌ بکار می‌رود.


(اصلی ترین علت مصرف مدروکسی پروژسترون تنظیم سیکل قاعدگی و بهبود اختلالات دوره های جنسی است. دلایل به هم ریختن دوره های قاعدگی و تخمک گذاری متفاوتند اما اصلی ترین علت بروز این اختلالات بروز عدم تعادل هورمونی است. )

این اختلالات شامل  خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.

(از دیگر موارد استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون می توان به تحریک خونریزی و تخریب دیواره رحم اشاره کرد. استفاده از این قرص برای درمان ناباروری در زنان صورت می گیرد که همراه با آن دارو های دیگری نیز برای تحریک بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.)

تاثیرات مصرف قرص مدروکسی پروژسترون بر بارداری 


زمانی این قرص در زنانی که قصد باردارشدن د ارند تجویز میشود، معمولا به مدت 10 روز این قرص را مصرف می کنند. بعد از آن، باید از 2 تا 10 روز بعد انتظار خونریزی داشته باشید. این روال معمولا برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند در ابتدا یک پریود مصنوعی توسط قرص مدروکسی پروژسترون ایجاد میشود و بعد از آن می تواند داروهای محرک باروری مانند کلومیفن را شروع کرد.کلومیفن در روز سوم، چهارم و یا پنجم سیکل قاعدگی تجویز میشود و به تخمک گذاری کمک میکند.

همچنین این قرص به منظم شدن پریود ها کمک کرده اما با تخمک گذاری ارتباط بهتری دارد. بطور معمول، قرص مدروکسی پروژسترون برای مدت زمان کوتاه و در شرایط خاص تجویز میشود و بطور دائم برای زنان با قصد باردار شدن استفاده نخواهد شد. زیرا مصرف طولانی آن، خود با توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم  شده و لانه گزینی رویان با مشکل انجام خواهد شد

اگرچه این قرص در باردار شدن کمک میکند اما در دوران بارداری توصیه به مصرف آن نمیشود. مدروکسی پروژسترون نوعی پروژسترون است که برای توقف خونریزی پریودی تجویز میشود و وقتی دارو قطع شود، خونریزی برمی گردد. پس این دارو در بارداری استفاده نمیشود در حالیکه شکل های دیگر پروژسترون ممکن است در طول بارداری استفاده شود.

مدروکسی پروژسترون منظم کردن پریود را بر عهده دارد و زن باردار مصرف آن را باید قطع کند.

نحوه مصرف قرص مدروکسی پروژسترون


مقدار دارو و درمان بستگی به موارد استفاده و نظر پزشک دارد.

  • در کنترل‌ آمنوره‌ ثانویه‌، 5 – 10 mg/day به ‌مدت‌ 5 – 10 روز تجویز می‌شود که‌ در هرزمانی‌ از سیکل‌ می‌تواند مصرف‌ شود.
  • درخونریزی‌ غیرفونکسیونل‌ رحم‌ mg/day 5 – 10 به‌ مدت‌ 5 – 10 روز تجویز می‌شود که‌ از روز 16 و یا 21 سیکل‌ قاعدگی‌ باید آغاز شود.
  • برای‌ تحریک‌ بروز قاعدگی ‌mg/day 10 به‌ مدت‌ 10 روز مصرف ‌می‌شود که‌ از روز 16 سیکل‌ آغاز می‌شود.
  • در کارسینوم‌ آندومتر و کلیه‌ در ابتداء 400 – 1000 میلی‌گرم‌ هفته‌ای‌ یکبار تجویزمی‌شود و مقدار نگهدارنده‌ آن‌ 400 میلی‌گرم‌ یا بیشتر یکبار در ماه‌ می‌باشد.
  • در سرطان‌ پستان‌ خانم‌های‌ یائسه‌mg/day 400 و در مقادیر منقسم‌ مصرف‌ می‌شود.
  • در آندومتریوز، mg/day 10 – 40 به‌ مدت‌ 6-9 ماه‌ مصرف‌ می‌شود.
  • به‌ منظور ارزیابی‌ ترشح‌ استروژن‌آندوژن‌، به‌ میزان‌ mg/day 10 به‌ مدت 5 – 10 روز مصرف‌ می‌شود.
  • در درمان‌هیپرپلازی‌ آندومتر، mg/day 10 و به‌ مدت‌ 3 – 6 ماه‌ مصرف‌ می‌شود.

به‌ منظور جانشین‌ درمانی‌ هورمونی‌ در خانم‌های ‌یائسه‌ 5 – 10 mg/day به‌ مدت‌ 10 – 14 روزدر اول‌ سیکل‌ قاعدگی‌ همراه‌ با تجویز توأم ‌استروژن‌ تجویز می‌شود.


این قرص معمولاً روزانه 10 میلی گرم ار روز 16 سیکل قاعدگی برای 10 روز مضرف می شود شما باید مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا هدف از درمان برای شما مشخص نیست.

عوارض و موارد منع مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

موارد منع مصرف

بارداری، سابقه حساسیت به دارو یا اجزاء فرمولاسیون، اختلالات ترومبو آمبولی قبلی یا فعال ، بیماریهای عروق مغزی ، سرطان پستان،خونریزی رحمی غیر طبیعی، سقط فراموش شده ، اختلال کبدی

عوارض مصرف

اعصاب مرکزی: افسردگی
قلبی- عروقی: ادم،‌آمبولی ریوی، ترومبو آمبولی، ترومبو فلبیت
چسم: دوبینی ، خشکی چشم
ادراری-تناسلی: ترشح غیر طبیعی،آمنوره،خونریزی ناگهانی، دیسمنوره
کبدی: یرقان کلستاتیک
متابولیک: تغییر وزن
پوست: آکنه ، آلوپسی، سفتی اطراف محل تزریق، هیرسوتیسم
سایر عوارض: حساسیت پستان، بزرگ شدن یا ترشح پستان،درد، خارش، بثورات جلدی،آبسه استریل

تهوع، استفراغ، حساس شدن سینه ها، سردرد

*اما اگر شما احساس کردید که این علائم بارداری است حتما به پزشک اطلاع دهید.*

قرص مدروکسی پروژسترون از جمله دارو های هورمونی است که مصرف آن بدون تجویز پزشک اصلا توصیه نمی شود. بطوز کلی به دلیل اینکه مصرف دارو های هورمونی بر روی ترشح هورمون ها در بدن تاثیر می گذارند عوارضی را برای سلامت شما در پی خواهند داشت. پس لازم است تا مصرف آنها تحت نظر پزشک متخصص صورت پذیرد.

قرص پروژسترون

  • جهان مرندی

قرص ضد بارداری

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۵۰ ب.ظ

قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری ,قرص ضد بارداری روکین,قرص ضد بارداری مردان,قرص ضد بارداری اورژانسی,قرص ضد بارداری ال دی,قرص ضد بارداری به انگلیسی,قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل,قرص ضد بارداری یاسمین,قرص ضد بارداری بعد از رابطه,قرص ضد بارداری دیانقرص ضد بارداری

توضیحاتی در مورد قرص ضد بارداری

یکی از راههای جلوگیری از بارداری و برای پیشگیری از بارداری می‌توان از قرص‌های خوراکی استفاده کرد. قرص ال دی، قرص روکین و قرص سیپروترون کامپاند برخی از انواع قرص ضد بارداری هستند که هرکدام عوارض خاص خود را خواهند داشت.یعنی باید زمانی این قرص ها استفاده کنیم ک سودشان بیش از ضررشان باشد و استفاده مداوم می تواند خطرناک باشد

قرص ضد بارداری چیست

قرص ضدبارداری که با نام های  Oral contraceptive pill , OCP, Combined oral contraceptive pill در دنیا معروف است به گروهی از داروهای خوراکی به شکل قرص گفته می‌شود که برای پیشگیری از بارداری مصرف می‌شوند. این داروها از پرکاربردترین روش‌های پیشگیری از حاملگی در سراسر جهان می‌باشند و نقشی انقلابی در جامعه انسانی داشته‌اند.مصرف این قرص‌ها از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی نظیر ایدز پیشگیری نمی‌کند و فقط برای پیشگیری از بارداری هستند

قرص ضد بارداری اورژانسی

دقت داشته باشید که روش اورژانس پیشگیری از بارداری را به اختصار (EC) گفته می شود، هنگامی است که خانمها -رابطه جنسی “محافاظت نشده” ویا-مشکوک-غیرمطمئن داشته باشند.

تاریخچه قرص ضد بارداری

در ابتدای قرن بیستم تعدادی از دانشمندان اروپایی همچون Beard, Prenant و Loeb متوجه نقش ترشحات جسم زرد (corpus luteum) حاملگی در جلوگیری از تخمک گذاری شدند. در سال ۱۹۲۷ دانشمند اتریشی موفق شد با این ترشیحات نازایی موقت در موشها ایجاد کند. در ۱۹۳۷ Makepeace نشان داد که پروژسترون خالص می‌تواند تخمک‌گذاری را در خرگوش مهار کند. Astwood و Fevold یافته مشابهی را در ۱۹۳۹ و در مورد موشها گزارش کردند. در نهایت در سال ۱۹۵۰ Pincus ,Garcia و Rockاثر ترکیبی از پروژسترون و ۱۹-نور پروژستین را در مهار تخمک‌گذاری زنان گزارش کردند. یکی از ترکیبهای مورد استفاده نوراتینودرل بود که در مطالعات اولیه درصد کمی ناخالصی با مسترانول داشت. دانشمندان با حذف مسترانول از ترکیب متوجه کاهش اثر ضدبارداری و بروز خون‌ریزی تخریبی (breakthrough bleeding) شدند؛ لذا مسترانول را به ترکیب اضافه کردند. در سال ۱۹۵۰ اولین کارآزمایی بالینی در مورد مصرف قرصهای ترکیبی ضد حاملگی در هائیتی و پورتوریکو انجام شد که با موفقیت صد در صد ترکیب نوراتینودرل-مسترانول در پیشگیری از بارداری مواجه شد. در سال ۱۹۵۹ ENOVID (ترکیب ۹/۸۵ mg نوراتینودرل و ۱۵۰ µg مسترانول) برای مصرف در برخی اختلالات خون‌ریزی زنان مورد تأیید اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا (FDA) قرار گرفت و در نهایت در نهم ماه مه سال ۱۹۶۰، این سازمان، این دارو را جهت مصرف در پیشگیری از حاملگی مورد تأیید قرار داد. (در حال حاضر در آمریکا از لیست دارویی خارج شده است). در سال ۱۹۶۰ اولین داروهایی که تنها شامل پروژسترون بودند و همچنین انواع تزریقی طولانی اثر این ترکیبات هورمونی جهت پیشگیری از حاملگی معرفی شدند. پس از آن میلیون‌ها زن به مصرف این قرصها رو آوردند تا اینکه در سال گزارش‌هایی مبنی بر اثرات جانبی این دارو به دست آمد. تحقیقات بعدی نشان داد که این عوارض با دوز ترکیبات قرص مرتبط است لذا قرصهای جدیدی طراحی شدند که دوز کمتری از هورمونها را داشتند (قرصهای نسل دوم، ال دی یا low dose). با افزایش مصرف ترکیبات دو فازی یا سه فازی در ۱۹۸۰ دوز هورمونها در این قرصها کاهش بیشتری داشت به‌طوری‌که می‌توان این دوز را کمترین مقداری که می‌تواند به‌طور مؤثری جلوی حاملگی را بگیرد دانست. در ۱۹۹۰ نسل سوم این قرصها(CYCLEN و DESOGEN) که شامل ترکیب پروژسترون با اثرات کاهش یافته آندروژنی بودند به بازار آمدند.[۳]

ترکیب دارویی قرص ضد بارداری

دو نوع اصلی از این قرصها وجود دارد: قرصهای ترکیبی استروژن و پروژسترون که شامل انواع تک فازی (میزان ترکیبات در کل دوره مصرف ثابت است)، دو فازی و سه فازی. قرصهای شامل پروژسترون به تنهایی استروژن استروژن مورد استفاده در قرصهای رایج فعلی معمولاً شامل اتینیل استرادیول (ethinyl estradiol) یا مسترانول می‌باشد. مسترانول برای فعال بودن باید به اتنیل استرادیول تبدیل شود و از لحاظ اثر بخشی ضعیف تر است. پروژسترون انواع مختلفی از پروژستینها وجود دارند که بسته به اثرات استروژنی یا ضد استروژنی (به علت تبدیل متابولیت هایشان به ترکیبات استروژنی) یا اثرات آندروژنی‌شان (به علت شباهت ساختاری با تستوسترون) به کار می‌روند. حسن قرصهای ضد بارداری نسل سوم در این است که پروزسترون های آن‌ها اثرات استروژنی نداشته و اثرات آندروژنی بسیار کمی دارد. این مسئله در مورد عوارض شایعی همچون افزایش وزن و آکنه بسیار مورد توجه است.

روش طبیعی جلوگیری از بارداری

در جلوگیری از بارداری به روش طبیعی در زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی با احتیاط فراوان برقرار شده ولی در تاریخ‌های دیگر با علم بر این موضوع که امکان لقاح خارج از روزهای تخمک‌گذاری وجود ندارد، رابطه جنسی طبیعی برقرار می‌شود. این روش پیشگیری طبیعی از بارداری می‌تواند تا 93 درصد اثر بخش باشد. در این روش خانم‌ها باید هر روز صبح پیش از بیرون آمدن از تخت خواب دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنند. سه روز متوالی که دمای بدن افزایش پیدا می‌کند، روزهای تخمک‌گذاری خانم‌ها محسوب می‌شود. حال اگر در هر زمانی غیر از زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار شود احتمال بارداری بسیار کاهش می‌یابد. این روش جلوگیری از بارداری هم همانند سایر روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

انواع قرص ضد بارداری

* قرص HD: (دو) عدد در اولین فرصت بعد از معاشقه ویاسکس+۲ عدد ۱۲ ساعت بعد از آن *قرص LD: (چهار)عدد در اولین فرصت بعد از معاشقه ویاسکس+ ۴ عدد ۱۲ ساعت بعد از آن * قرص تری فازیک: ۴ عدد قرص سفید رنگ در اولین فرصت بعدمعاشقه ویاسکس+ ۴ عدد قرص سفید ۱۲ ساعت بعد از آن (قرص‌های مرحله سوم) * قرص لونرژسترل یا اووسیز(لونیژل): ۷۵۰/.یک عدد در اولین فرصت بعد از معاشقه ویاسکس+یک عدد ۱۲ ساعت پس از آن /یا یکعدد۱٫۵ توضیح:میتوان لونیژل۷۵۰راهر۲راباهم دریک مرحله خورد منظوراز (اولین فرصت): اگرچه تا۷۲ساعت گفته اند،اماهرچقدربه زمان سکس نزدیکترباشداثربخشیش مطمئنتره .سعی شوداز۵۰ساعت تجاوزنکند(فاصله معاشقه با خوردن قرص) برای اهمیت موضوع تکرارمی کنم باادبیات دیگر قرص” LD“ال دی ال دی (۴ قرص در نوبت اول و “۱۲ساعت بعد”۴ قرص در نوبت دوم خورده شود/ مجموع ۸ قرص) قرص”HD “اچ دی ( ۲ قرص در نوبت اول و “۱۲ساعت بعد”۲ قرص در نوبت دوم /مجموع ۴ قرص)

قرص ضد بارداری تری فازیک

قرص تری فازیک(قرص های مرحله سوم) ۴ عدد در نوبت اول و ۴ عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد.مجموع۸تا قرص تری فازیک سفیداست. قرص(اووسیز) لونژیل یا لوونورژسترل levonorgenstrel (هر بسته ی آن دو تایی است) مرحله اول یکی مصرف ‌شود. سپس ۱۲ ساعت باید دومین قرص را بخورید. هم می توان یکبار از قرص لونژیل۱٫۵ میکروگرمی آن استفاده کرد و هم از روش هر ۱۲ ساعت ۲ قرص ۷۵۰ میکروگرمی–یعنی (اگرلونژیل ۷۵۰ میل باشد ۲ تا باید خورد ولی ۱٫۵ میل باشد ۱(یک) عدد کافی است.

تاثیر قرص ضد بارداری

استروژن و پروژسترون موجود در این قرصها اثر اصلی خود را با تأثیر مهاری بر عملکرد گوناتروپینهای هیپوتالاموس بروز می‌دهند. این شامل سرکوب ترشح ال اچ و اف اس اچ در خون و جلوگیری از صعود میان چرخه‌ای ال.اچ. است. همچنین این ترکیب روی ترشحات مخاط گردن رحم، اندومتر رحم و حرکت و ترشحات لوله‌های رحمی اثر می‌گذارد و باعث کاهش احتمال شدید بارداری می‌شود

نحوه مصرف قرص ضد بارداری

بسته به نوع مورد استفاده تفاوتهای اندکی در مصرف این قرصها وجود دارد اما اصول کلی یکسان است. قرصهای ترکیبی معمولاً ۲۱ تایی بوده و فرد هر روز یک قرص را مصرف می‌کند و سپس ۷ روز قرص نمی‌خورد که معمولاً در این ۷ روز خون‌ریزی قاعدگی اتفاق خواهد افتاد. معمولاً شروع دارو در ابتدای یک چرخه قاعدگی یا برای سهولت به خاطر سپاری مصرف قرصها در نزدیکترین یک شنبه به شروع یک خون‌ریزی قاعدگی خواهد بود. تا ۷ روز بعد از شروع قرصها لازم است که از یک روش پیشگیری جایگزین نیز استفاده شود. فایده شروع استفاده از قرص‌ها در روز تعطیل این است که فرد احتمالاً در آخر هفته خون‌ریزی نخواهد داشت. اگر در کشوری جمعه تعطیل باشد، در واقع روش فوق به صورت شروع از اولین جمعه پس از شروع قاعدگی خواهد بود

عوارض و مضرات قرص ضد بارداری

بلافاصله پس از شیوع مصرف این قرصها نگرانی در مورد عوارض این داروها بالا گرفت. با این حال مطالعات نشان داد که بسیاری از عوارض این داروها وابسته به دوز بوده و با کاهش دوز میزان عارضه کاهش می‌یابد. با داروهای امروزی احتمال بروز این عوارض بسیار کاهش یافته‌است. سرطان بزرگترین نگرانی در مورد اثرات سرطان زایی در مورد سرطان سینه وجود دارد. وزرات بهداشت ایران دربارهٔ احتمال خطر افزایش سرطان سینه در مصرف‌کنندگان هشدار داده است. در مطالعات اخیر نشان داده شده که این افزایش ریسک در زنان جوان و میانسال بسیار کم (۲/۱ تا ۱/۱ برابر) می‌باشد که ۱۰ سال پس از قطع قرصها این ریسک با فرد عادی برابر می‌شود. با این حال در صورت بروز سرطان سینه در یک زن که هیچگاه این قرصها را مصرف نکرده، سرطان بیشتر محدود به سینه بوده و احتمال انتشار کمتر و درمان راحتتر خواهد داشت.  قرصهای ضدبارداری خوراکی باعث افزایش دو برابر ریسک سرطان گردن رحم می‌شوند (تنها در افرادی که بالای ۵ سال این قرصها را مصرف کرده و مبتلا به عفونت پاپیلوما ویروس باشند).  اثرات ضد سرطان قرصهای ترکیبی ضد بارداری اثر خوبی در کاهش ریسک سرطان آندومتر رحم دارند که تا ۱۵ سال بعد از قطع قرص این اثر محافظتی ماندگار است. همچنین این قرصها در زمان مصرف احتمال بروز سرطان تخمدان را کاهش می‌دهند. همچنین اخیراً شواهدی یافت شده که نقش این قرصها در کاهش سرطان کولورکتال را مطرح می‌کنند.  عوارض قلبی عروقی در افراد جوان غیر سیگاری و بدون ریسک فاکتور بیماریهای قلبی عروقی ریسک بروز عوارضی همچون سکته قلبی و سکته مغزی با مصرف این قرصها افزایش قابل توجهی نمی‌یابد. اثبات شده که این داروها ۲۸ درصد ریسک تروبوآمبولی وریدی را افزایش می‌دهند اما با توجه به شیوع ناچیز این عوارض در زنان بدون زمینه قبلی این افزایش ریسک اهمیت ندارد.  مصرف انواع قدیمی (اچ. دی) این داروها باعث ایجاد پر فشار خون در ۴ تا ۵ درصد زنان سالم می‌شود و در ۱۵ درصد زنان مبتلا به پرفشاری خون فشار خونشان را افزایش می‌دهد؛ که این عارضه نیز در داروهای نسل جدیدتر کمتر مشاهده می‌شود. اثرات متابولیک و غده درون‌ریز مطالعات روی انواع اولیه این قرصها اثر منفی آن‌ها در تحمل گلوکز را نشان دادند که با افزایش قند خون قابل مشاهده بود. با قرصهای فعلی این اثرات کمتر مشاهده می‌شود. همچنین ترکیبات جدید تأثیر قابل توجهی روی چربیهای خون ندارند.  سایر اثرات و عوارض به‌طور کلی این قرصها می‌توانند باعث تهوع، خیز و سردرد (شامل تشدید سردردهای میگرنی) در بعضی افراد شوند. ممکن است لکه بینی(breakthrough bleeding) در طی دوره ۲۱ روزه مصرف قرص مشاهده شود. همچنین در برخی خون‌ریزی بعد از قطع دارو ممکن است ایجاد نشود که منجر به شک به حاملگی می‌شود. از دیگر اثرات که ناشی از پروژسترون‌های قدیمی می‌باشد می‌توان به هیرسوتیسم (پرمویی) و آکنه اشاره کرد.  اثرات قرصهای پروژسترونی خونریزی و لکه بینی‌های نامنظم شایع است؛ که بعد از مصرف بلند مدت کمتر می‌شوند. این قرصها هیچ نوع عارضه ترومبوآمبولیک ندارند. احتمال بروز هیرسوتیسم و آکنه وجود دارد. افزایش وزن در صورت مصرف انواع ترکیبی با پروژسترونهای قدیمی شایع است.  همچنین با مصرف این قرصها احتمال کاهش اچ دی ال (کلسترول خوب خون) و افزایش ال دی ال (کلسترول بد خون) وجود دارد؛ که آن را ناشی از کاهش استروژن می‌دانند. به همین ترتیب کاهش چگالی استخوانی (ریسک پوکی استخوان) به دلیل ذکر شده وجود دارد.

قرص ضد بارداری ال دی و عوارض آن

قرص ال دی (قرص ld) نوعی قرص‌ ضد بارداری است که به عنوان قرص اورژانسی پس از رابطه جنسی استفاده می‌شود. از آنجایی‌که عوارض ال دی بیشتر بر دستگاه گوارش است توصیه می شود قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند. نحوه مصرف این قرص به این صورت است که در هر بسته ۲۱ قرص مشاهده می‌شود که بایستی اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی مصرف نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. در زمانی که بسته کاملاً تمام شد تا 7 روز مجاز به مصرف قرص نیستید و باید در روز هشتم بسته جدیدی از قرص را آغاز کنید. عوارض قرص ال دی شامل تهوع، استفراغ، سردرد، حساس شدن پستان‌ها، سرگیجه، احتباس مایعات در بدن و خونریزی‌های نامنظم می‌باشد.

قرص ضد بارداری روکین و عوارض آن

قرص روکین (Rokin) نوعی قرص ضد بارداری است که ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌باشد. تهوع، سردرد و خونریزی غیرطبیعی برخی از عوارض آن است. این دارو با پیشگیری از آزادسازی تخمک در طول دوره قاعدگی از حاملگی جلوگیری می‌کند. قرص روکین در درمان عوارض قبل از قاعدگی نظیر درد قبل از قاعدگی، تغییرات اشتها و اضطراب موثرتر از قرص‌های جلوگیری از بارداری دیگر عمل می‌کند. لازم به ذکر است که این دارو باعث افزایش وزن نمی‌شود و همچنین نفح و ورم، در مصرف روکین بر خلاف سایر قرص‌های ضدبارداری اتفاق نمی‌افتد. عوارض قرص روکین شامل حالت تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ، حساس شدن نوک پستان، ورم مچ پا، تغییر وزن، بی نظمی در دوره‌های عادت ماهیانه، افزایش فشار خون، تغییرات غیر طبیعی در خونریزی واژن، بالابودن سطح پتاسیم خون (ضعف ماهیچه، کاهش ضربان قلب)، تنگی نفس ناگهانی، درد قفسه سینه، عرق کردن غیر طبیعی، سرگیجه، سرفه خونی، بی حس شدن دست و پا، ضعف بدن، تغییر دید ناگهانی و لکنت زبان می‌باشد.

بیشتر بخوانید : قرص ال دی ♥ قرص لوراتادین ♥ قرص امگا 3 ♥ قرص ادیوس قرص اسپیرونولاکتون

  • جهان مرندی

درمان کم کاری تیروئید در نوزادان

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳ ب.ظ

درمان کم کاری تیروئید در نوزادان

درمان کم کاری تیروئید در نوزادان ، درمان کم کاری تیروئید نوزادان در طب سنتی ، درمان کم کاری تیروئید در نوزاد ، درمان کم کاری تیروئید در کودکان،چگونگی درمان کم کاری تیروئید در نوزادان،درمان قطعی کم کاری تیروئید در نوزادان،راه درمان کم کاری تیروئید در نوزادان

درمان کم کاری تیروئید در نوزادان ، درمان کم کاری تیروئید نوزادان در طب سنتی ، درمان کم کاری تیروئید در نوزاد ، درمان کم کاری تیروئید در کودکان 

بیماری کم کاری تیروئید در نوزادان

تحقیقات علمی ثابت کرده است که کم کاری تیروئید در نوزادان یکی از بیماری های مهم است که می تواند در سیستم عصبی و رشد مغز نوزادان اثر بگذارد .هر هفته تاخیر در درمان کم کاری تیروئید نوزادان باعث کاهش سطح IQ شده و در صورتی که کم کاری دیر تشخیص داده شود و این نوزادان درمان نشوند منجر به عقب ماندگی ذهنی درآنها می شود.بهترین زمان درمان این بیماری روزهای اول تولد، به خصوص تا شش هفتگی می باشد.face maskکم کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون های تیروئید در بدو تولد یا پس از آن دیده می شود. در این بیماری سطح هورمون تیروکسین کمتر از میزان طبیعی است. این بیماری اغلب موارد در اثر اختلال غده تیروئید در دوران جنینی اتفاق می افتد. هر نوزادی که متولد می شود، ممکن است به این بیماری مبتلا باشد. با توجه به این که غده تیروئید بر همه جوانب سلامت تاثیر می گذارد، در صورت کنترل و تشخیص کم کاری تیروئید، اقدامات درمانی برای آن باید به سرعت شروع شود.دکتر سهیلی پور، می گوید:کم کاری تیروئید بر اثر کمبود ترشح هورمون های تیروئید، ممکن است از بدو تولد یا درهر زمانی پس از تولد ایجاد شود. لزوم تشخیص به موقع این بیماری از آن روی اهمیت دارد که سال های اول عمر، زمان تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون های تیروئید است. این بیماری در بدو تولد به ندرت علائم دارد. در صورت تشخیص می توان از عوارض برگشت ناپذیر و غیرقابل جبران آن جلوگیری کرد. اختلال در تکامل غده تیروئید و اختلال در سنتز هورمون های تیروئید، علل این بیماری است. بروز کم کاری مادرزادی تیروئید، در دختران دو برابر پسران است.در این مطلب از سایت جسارت به بهترین ورزش برای لاغری شکم می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.دقت داشته باشید که درمان کم کاری تیروئید با تغذیه نیز انجام می پذیرد.

علائم کم کاری تیروئید در نوزادان

باید دقت داشته باشید که کم کاری تیروئید در 95 درصد موارد در بدو تولد بدون علامت است و بندرت با علائمی از قبیل، ورم اطراف چشم، خواب آلودگی، زبان بزرگ و زردی طولانی خود را نشان می دهد. با از بین رفتن زمان طلایی و به تعویق افتادن درمان، این بیماری با اختلال در تکامل مغز، سبب بروز اختلال توانایی های مغزی، بدنی و رشد قدی می شود. همچنین بروز اختلال در ترشح هورمون های تیروئید در ماه های اول تولد، باعث عقب ماندگی ذهنی کودک می شود.شایع ترین علت کم کاری مادرزادی تیروئید، اختلال در تکامل کامل یا نسبی غده تیروئید یا جایگزینی نامناسب تیروئید در دوران جنینی است.استفاده از بعضی داروها در دوران بارداری نظیر داروهای ضد تیروئید و داروهای حاوی مقادیر زیاد ید و اختلالات ارثی باعث اختلال در ساخت هورمون تیروئید و کم کاری آن می شود.

بهترین زمان درمان کم کاری تیروئید در نوزادان

اگر زود متوجه این بیماری شویم، درمانش فقط با خوردن قرص خوراکی لووتیروکسین انجام می‌گیرد که بر اساس وزن نوزاد، پزشک مقدار مصرف این قرص را تعیین می‌کند.بهترین زمان درمان این بیماری روزهای اول تولد، به خصوص تا شش هفتگی می‌باشد. وقتی که زمان درمان به تعویق افتد، ضریب هوشی نوزاد کم می‌شود و هر چقدر که درمان زودتر شروع شود، ضریب هوشی بیش‌تر به مقدار طبیعی نزدیک خواهد بود. به عنوان مثال اگر درمان را بعد از 3 ماهگی شروع کنیم، در نتیجه ضریب هوشی طبیعی را نخواهیم داشت، مگر این‌که کم‌کاری مادرزادی تیرویید خیلی شدید نبوده باشد. موارد شدید کم‌ کاری مادرزادی تیرویید و یا درمان بعد از 3 ماهگی نوزاد، منجر به عقب ماندگی ذهنی می‌شود.در نتیجه، عقب ماندگی ذهنی و اختلال رشد مهم‌ترین عوارض عدم درمان به موقع در این بیماری می‌باشد. معمولا در هر ۳۰۰۰ تولد، ۱ نوزاد با کم کاری تیروئید مادرزادی متولد می‌شود. حدود ۱۰ تا ۲۰% این موارد ارثی است و باقی آن به دلایل دیگر پیش آمده است. دلایلی مانند:اختلالات غدد (۸۵% موارد)اختلالات هورمونی (تولید غیرطبیعی هورمون تیروئید در بدن، ۱۰ تا ۱۵% موارد)هورمون تیروئید برای رشد مغز و رشد جسمی نوزادان ضروری است؛ بنابراین کم کاری تیروئید مادرزادی، اگر درمان نشود، ممکن است منجر به اختلالات ذهنی و توقف در رشد کودک شود. البته امروزه به دلیل پیشرفت‌های پزشکی، تشخیص زودهنگام و درمان‌های موثر، نوزاد می‌تواند بدون هیچ مشکلی، زندگی سالمی داشته باشد.

درمان کم کاری تیروئید در نوزادان

اگر ثابت شود که کم‌ کاری مادرزادی تیرویید به علت نبودن غده تیرویید است و در واقع پزشک تشخیص داده باشد که کم‌کاری تیرویید موقتی نیست، در این گونه موارد درمان تا آخر عمر باید ادامه داشته باشد و در نتیجه هیچ‌وقت مصرف دارو را نباید قطع کرد، ولی در صورتی که تشخیص کم کاری مادرزادی تیرویید داشته باشند، باید تا 3 سال درمان شوند.در سال اول، هر یک تا سه ماه و در سال دوم، هر سه ماه یک بار آزمایش تیرویید تکرار می‌شود تا مقدار دارو در حد مناسب نگه داشته شود. اگر همکاری والدین صحیح باشد با درمان، آزمایشات به حد طبیعی می‌رسد.در بچه‌هایی که نتایج آزمایش تیرویید در طول درمان، هیچ‌وقت به حد طبیعی نرسد، باید دارو را تا آخر عمر ادامه داد، ولی بچه‌هایی که در طول سه سال اول درمان، نتیجه آزمایش تیرویید و رشدشان خوب باشد، در 3 سالگی به مدت 6 هفته درمان را قطع می‌کنیم و اگر با قطع درمان، آزمایش آن‌ها به سمت کم کاری تیرویید پیش رفت، می‌بایستی تا آخر عمر درمان را ادامه داد و اگر در 3 سالگی با قطع درمان، آزمایش‌ها در حد طبیعی باقی ماند، کم کاری، موقتی تلقی می‌شود و دیگری نیازی به درمان نمی‌باشد، مگر این که توسط پزشک تشخیص داده شود و دوباره مشکلات و علایم دیگری به سمت این بیماری وجود داشته باشد.

نحوه تشخیص کم کاری تیروئید در نوزادان

تشخیص کم کاری تیروئید در نوزادان از روی علایم و نشانه‌ها، کار دشواری است. به همین دلیل در کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تست غربالگری تیروئید برای نوزادان انجام می‌شود. برای انجام آزمایش، پاشنه پای نوزاد را خراش کوچکی می‌دهند و مقداری از خون او را برای نمونه گیری جمع آوری می‌کنند.در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش (سطح پایین هورمون تیروئید)، به سرعت به پزشک نوزاد اطلاع داده می‌شود. در حدود ۲ هفته پس از تولد نوزاد نتیجه آزمایش مشخص می‌شود. پیش از شروع درمان، پزشک درخواست آزمایش خون از رگ نوزاد، برای تشخیص دقیق کم کاری تیروئید مادرزادی را می‌دهد. گاهی اوقات پزشک دستور انجام اسکن تیروئید را می‌دهد تا مشخص شود که آیا غده تیروئید وجود دارد؟ یا اندازه‌اش چقدر است؟

درمان کم کاری تیروئید در نوزادان با دارو

در صورت بروز بیماری در نوزاد، برای درمان بیماری فقط از قرص لووتیروکسین به این دلیل که راحت‌ترین راه جذب هورمون تیروئید از طریق سیستم گوارشی است استفاده می‌شود.وی افزود: مقدار داروی تجویز شده توسط پزشک در قاشق خرد شده و در شیر مادر یا آب حل گردیده و به نوزاد خورانده می‌شود اما بهتر است نیم ساعت قبل از مصرف تا نیم ساعت بعد از آن کودک چیزی نخورد.رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: قرص لووتیروکسین نباید هم‌زمان با قطره آهن یا داروهای حاوی کلسیم و مولتی ویتامین مصرف شود و باید بین مصرف این دارو و قرص لیووتیروکسین حداقل ۴ الی ۳ ساعت زمان باشد.وی تاکید کرد: بین مصرف قرص لووتیروکسین و شیرهای حاوی سویا(ایزومیل) نیز حداقل۲ – ۱ ساعت فاصله باشد زیرا می‌تواند جذب دارو را مختل کند.

عوارض جانبی مصرف لووتیروکسین در نوزادان

ساختار داروی لووتیروکسین مشابه هورمون تیروئید است و مصرف آن به مقدار معین مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در موارد نادر ممکن است موجب سردرد، لرزش دست، استرس و تحریک پذیری، کم خوابی، ضعف عضلانی، تعریق زیاد، گرگرفتگی، تب، تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، کاهش وزن، افزایش اشتها، اختلال قاعدگی زنان و ریزش مو شود.

پیشگیری از کم کاری تیروئید در نوزادان

در مورد کم کاری مادرزادی تیرویید، اگر علت، کمبود ید باشد، با دادن ید به مادران قبل از بارداری، قابل پیش‌گیری می‌باشد، ولی در مواردی که علت، نبودن غده تیرویید است پیش‌گیری وجود ندارد.برای مادری که تست حاملگی مثبت دارد، نمی‌توان ید رادیواکتیو تجویز کرد و یا داروهایی که ایجاد کم کاری در نوزاد می‌کنند، زیرا می‌تواند باعث کم کاری تیرویید در جنین شود. به یاد داشته باشید که تشخیص به موقع از اهمیت خاصی جهت پیش‌گیری از عوارض برخوردار است. خوشبختانه در برنامه‌های وزارت بهداشت پیشنهاد شده که برنامه غربالگری برای نوزادان انجام شود.

بیشتر بخوانید : تیروئیدیت هاشیموتو ♥ درمان کم کاری تیروئید با تغذیه ♥ پرکاری تیروئید در طب سنتیکم کاری تیروئید و حاملگی علت پرکاری تیروئید چیست

  • جهان مرندی

نشستن در بتادین

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۳۶ ب.ظ

عوارض و فواید نشستن در بتادین بعد زایمان و دوران بارداری

عوارض و فواید نشستن در بتادین بعد زایمان و دوران بارداری در سایت جسارت

نشستن در بتادین ,نشستن در بتادین برای عفونت واژن,نشستن در بتادین برای عفونت,نشستن در بتادین بعد زایمان,نشستن در بتادین برای زخم دهانه رحم

نشستن در بتادین , نشستن در بتادین برای عفونت واژن , نشستن در بتادین برای عفونت , نشستن در بتادین بعد زایمان

توضیحاتی در مورد نشستن در بتادین

از نظر طب سنتی، درمان خودسرانه بیماری ها به هیچ وجه توصیه نمی شود بنابراین اینکه فردی هنگان مواجهه با بیماری در اینترنت جستجو و راه حلی را پیدا کند و به کار ببندد کاملا نادرست است زیرا طبع و مزاج افراد با یکدیگر تفاوت دارد و نمی توان یک درمان کلی را به همه پیشنهاد داد. یک راه درمانی ممکن است در یک فرد خیلی موثر باشد و خوب جواب بدهد اما همان راه درمانی در فرد دیگری با همان مشکل عارضه ایجاد کند. به عنوان مثال مصرف عسل در عفونت های دستگاه تناسلی برای بسیاری از افراد خوب است اما در افرادی که مواد بدنی آنها دارای حدت بیشتری است مشکل ایجاد می کند یا اگر میزان مصرف آن از حد مشخصی بیشتر شود، می تواند آزاردهنده باشد. توصیه ما به همه خانم هایی که دچار چنین مشکلی می شوند این است که خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند زیرا تاخیر در درمان، باعث شدت بیماری می شود و فرد را ناگزیر می کند برای تسکین علائمش کارهای مختلفی انجام بدهد که ممکن است برخی از آنها نادرست باشند و بر شدت بیماری بیفزایند. یکی از راه های تسکین دهنده و در عین حال کم عارضه خارش ناحیه تناسلی در زنان، نشستن در تشت آب ولرمی است که یک استکان سرکه و یک استکان گلاب در آن ریخته شده باشد. این کار به طور موقت خارش را کاهش می دهد تا بیمار خود را به پزشک برساند اما درمان اصلی بیماری نیست. لازم به ذکر است طول مدت درمان با توجه به شدت بیماری و زمان آن در طب سنتی متفاوت است. قطعا درمان کامل یک بیماری به خصوص اگر مزمن شده باشد به زمان بیشتری نیاز دارد و نمی توان انتظار داشت در مدت کوتاهی بهبود کامل حاصل شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد نشستن در بتادین صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI یا Urinary tract infection) نوعی عفونت باکتریایی است که بر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر می‌گذارد. هنگامی که عفونت دستگاه ادراری تحتانی را مبتلا می‌کند سیستیت ساده (عفونت مثانه) نامیده می‌شود و هنگامی که بر دستگاه ادراری فوقانی تأثیر می‌گذارد به آن پیلونفریت (عفونت کلیه) گفته می‌شود.علائم مربوط به دستگاه ادراری تحتانی عبارتند از دفع ادرار همراه با درد یا تکرر ادرار یا اضطرار برای ادرار (یا هر دو)، در حالی که علائم مربوط به پیلونفریت عبارتند از تب و درد پهلو به همراه علائم مربوط به عفونت دستگاه ادراری تحتانی. این علائم در افراد مسن یا بسیار کم سن و سال ممکن است مبهم یا نامشخص باشند. عامل اصلی هر دو نوع عفونت مذکور اشرشیا کلی است، با این حال ندرتاً باکتری‌های دیگر، ویروسها یا قارچ نیز ممکن است موجب آن شوند. عفونت‌های دستگاه ادراری معمولاً در زنان نسبت به مردان بیشتر رخ می‌دهد، چرا که نیمی از زنان در طول زندگی خود حداقل به یک عفونت مبتلا می‌شوند. بروز مجدد بیماری امری شایع است. عوامل خطرساز عبارتند از: آناتومی بدن زنان، مقاربت جنسی و سابقه خانوادگی. پیلونفریت در صورت بروز معمولاً پس از عفونت مثانه ظاهر می‌شود، اما ممکن است ناشی از عفونت منتقله از راه خون نیز باشد. تشخیص این بیماری در زنان سالم و جوان تنها بر اساس علائم امکان‌پذیر است. در افرادی که علائم آن‌ها مبهم است، ممکن است تشخیص بیماری مشکل باشد زیرا ممکن است باکتری‌ها وجود داشته باشد، اما عفونتی مشاهده نشود. در موارد پیچیده یا در صورتی که درمان با شکست مواجه شود، ممکن است کشت ادرار مفید باشد. در افراد مبتلا به عفونت‌های مکرر، می‌توان از دوز پایین آنتی بیوتیکها به‌عنوان اقدام پیشگیرانه استفاده کرد. در موارد غیرپیچیده، عفونت‌های دستگاه ادراری را می‌توان به‌راحتی با مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره کوتاه درمان کرد، اگرچه مقاومت در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان این بیماری در حال افزایش است. در موارد پیچیده، ممکن است لازم باشد دوره‌های درمان طولانی‌تر شوند یا نیاز به تزریق آنتی بیوتیک وریدی باشد، و در صورتی که علائم در طی دو یا سه روز بهبود پیدا نکرد، لازم است آزمایش‌های تشخیصی بیشتری انجام گردد. در زنان، عفونت‌های دستگاه ادراری شایع‌ترین شکل عفونت‌های باکتریایی است و هر سال ۱۰٪ به میزان عفونت‌های دستگاه ادراری افزوده می‌شود.

نشستن در آب نمک

شستن واژن با آب نمک غلیظ هم می تواند باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد. شما می توانید وان را با آب گرم پر و نصف فنجان نمک به آن اضافه کنید و در آن چمباتمه بنشینید. حین نشستن سعی کنید آب نمک داخل واژن برود تا باکتری ها به طور موثر کشته شوند. سیر نیز دارای خواص ضدباکتریایی قوی است. جویدن 2 تا 3 حبه سیر در هان و سپس قرار دادن آن در واژن یک تسکین دهنده عالی است. همچنین می توانید مقداری عسل را به مدت 15 تا 20 دقیقه به ناحیه واژن خود بمالید تا علائم بیماری تسکین یابد سپس عسل را پاک کنید و واژن را به خوبی بشویید.»

عفونت دستگاه ادراری یا عفونت مثانه

به عفونت دستگاه ادراری تحتانی، عفونت مثانه نیز گفته می‌شود. شایع‌ترین علائم آن عبارتند از سوزش به هنگام ادرار کردن و نیاز به ادرار مکرر (و یا اضطرار برای ادرار) در صورت فقدان جریان واژنی و درد قابل توجه. . این علائم ممکن است متوسط یا شدید باشند و در زنان سالم به‌طور متوسط شش روز طول می‌کشد. ممکن است مقداری درد در بالای استخوان شرمگاهی یا پایین کمر وجود داشته باشد.افرادی که دچار عفونت دستگاه ادراری فوقانی یا پیلونفریت می‌شوند، ممکن است علاوه بر علائم رایج عفونت دستگاه ادراری تحتانی درد پهلو، تب، یا حالت تهوع و استفراغ را بروز دهند. ندرتاً ممکن است ادرار خونی باشد یا دارای پیوری قابل مشاهده (چرک در ادرار) باشد

داروهای ضدقارچ

داروهای ضدقارچ بهتر است با نظر پزشک مصرف شوند. ضدقارچ‌های خوراکی معمولا از ترکیبات آزول به دست می‌آیند؛ ازجمله فلوکونازول، ایتراکونازول و کتوکونازول. بعضی از این ترکیبات مثل فلوکونازول در یک نوبت مصرف می‌شوند و بعضی دیگر مثل ایتراکونازول و کتوکونازول باید روزی یک تا دو بار برای چند روز مصرف شوند، بنابراین تمامی داروها احتیاط خاص خود را دارند و بعضی از آنها اگر زیاد مصرف شوند روی کبد اثر می‌گذارند، البته به‌جز آزول‌ها از ترکیبات نیستاتین نیز می‌توان استفاده کرد. داروهای ضدقارچ موضعی مثل کلوتریمازول، میکونازول و. . . نیز به صورت پماد و شیاف موجود هستند.

علائم عفونت مثانه در کودکان

در کودکان خردسال، ممکن است تنها علامت عفونت دستگاه ادراری (UTI) تب باشد. به دلیل فقدان علائم واضح‌تر، وقتی دختران کوچکتر از دو سال یا پسران ختنه نشده کوچکتر از یک سال دچار تب می‌شوند، بسیاری از انجمن‌های پزشکی توصیه می‌کنند که کشت ادرار صورت بگیرد. . ممکن است نوزادان خوب غذا نخورند، استفراغ کنند، بیشتر بخوابند، یا نشانه‌های یرقان را از خود نشان دهند.در کودکان بزرگتر، ممکن است دوباره بی‌اختیاری ادرار (از دست دادن کنترل مثانه) رخ دهد.

قارچ کاندیدا

کاندیدا نوعی قارچ است که در محیط، روی پوست، داخل حفره دهان، واژن و. . . به وفور یافت می‌شود. به عبارتی این قارچ جزو فلور طبیعی و غیر بیماری‌زای بدن به شمار می‌آید. با این حال گاهی اوقات تحت شرایط خاص، میزان رشد آن افزایش پیدا می‌کند و باعث بروز بیماری می‌شود که در این صورت نیاز به درمان وجود دارد اما توجه داشته باشید که هیچ‌گاه نمی‌توانیم این قارچ را به‌طور کامل از بین ببریم بلکه فقط می‌توانیم از رشد بی‌رویه آن جلوگیری کنیم. چه علائمی دارد؟ از آنجایی که این قارچ در حالت طبیعی در بدن یافت می‌شود، نمی‌توان کاندیدیاز را از طریق کشت تشخیص داد، بلکه فقط از روی مشخصات ظاهری عفونت می‌توان به آن پی برد. کاندیدیاز معمولا با خارش و سوزش شدید، ترشحات سفید رنگ، غلیظ و نسبتا خشک و پنیرمانند همراه است. در معاینات نیز ترشحات، قرمزی و التهاب دستگاه تناسلی و داخل واژن قابل مشاهده است. این بیماری در آقایان هم ممکن است دیده شود اما احتمال آن بسیار کم است. از علائم آن در آقایان می‌توان به التهاب، قرمزی، سوزش، خارش و بعضا پوسته‌ریزی و ترشحات سفید رنگ از دستگاه تناسلی اشاره کرد.

علائم عفونت مثانه در سالمندان

علائم دستگاه ادراری غالباً در سالمندان مشاهده نمی‌شود. نشانه‌های مذکور ممکن است مبهم و همراه با بی‌اختیاری باشد، و تنها علائم موجود تغییر در وضعیت ذهنی یا خستگی باشد. گرچه در برخی موارد نخستین نشانه‌ای که ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی با آن مواجه می‌شود عفونت خونی یا عفونت در خون است. این واقعیت که بسیاری از افراد مسن پیشاپیش دچار بی‌اختیاری یا زوال عقل شده‌اند ممکن است کار تشخیص را پیچیده‌تر کند

اسیدی بودن Ph واژن

اسیدی بودن Ph واژن از دیگر عوامل مستعدکننده رشد قارچ است. این قارچ معمولا در نیمه دوم سیکل قاعدگی یعنی قبل از عادت‌ماهانه رشد می‌کند، درست وقتی که Ph بدن خانم‌ها اسیدی می‌شود. در این شرایط استفاده از مواد قلیایی مثل جوش شیرین بسیار رقیق در ناحیه واژن می‌تواند جلوی عود بیماری را بگیرد. برای این منظور باید در یک بطری آب جوشیده ولرم به اندازه نوک قاشق چای‌خوری جوش شیرین بریزید.این محلول را می‌توانید با استفاده از دوش‌های واژینال (موجود در داروخانه) مصرف کنید. البته اغلب دوش‌های واژینال همراه با بتادین به فروش می‌رسند. بتادین نیز خود باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید می‌شود و فقط در شرایط خاصی باید از آن استفاده کرد. بنابراین بهتر است بتادین را مصرف نکنید و فقط محلول جوش شیرین را داخل دوش واژینال بریزید. اگر بیماری‌تان شدید است هر شب می‌توانید از این محلول استفاده کنید. در موارد خفیف‌تر و عودکننده نیز هفته‌‌ای یک بار مصرف کفایت می‌کند.

علت بروز عفونت ادراری

علت بروز عفونت ادراری چیست؟ عامل اصلی هر دو نوع عفونت مذکور اشرشیا کولی (اشرشیا کولی، نوعی باکتری گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه ‌است که بطور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد) است که به‌طور معمول از طریق مجرای خروجی مثانه وارد آن می‌شود. (اعتقاد بر این است که این باکتری معمولاً از روده به مجرای خروجی مثانه منتقل می‌شود، و خطر این مسئله در زنان به علت آناتومی آن‌ها بیشتر است.) با این حال ندرتاً باکتری‌های دیگر، ویروس‌ها یا قارچ نیز ممکن است موجب آن شوند. عفونت‌های دستگاه ادراری معمولاً در زنان نسبت به مردان بیشتر رخ می‌دهد، به طوری که نیمی از زنان در طول زندگی خود حداقل به یک عفونت مبتلا می‌شوند. زیرا در زنان مجرای خروجی مثانه بسیار کوتاه‌تر بوده و به مقعد نزدیک‌تر است. عوامل دیگری که باعث عفونت ادراری می‌گردند شامل موارد زیر است: رابطه جنسی: در زنان جوان فعال از نظر جنسی، فعالیت جنسی علت ۷۵-۹۰٪ عفونت‌های مثانه است و خطر عفونت با تعداد دفعات آمیزش جنسی رابطه دارد. مصرف انواع خاص وسایل پیشگیری از بارداری: استفاده از اسپرم‌کش و دیافراگم برای پیشگیری از بارداری، جدای از تعداد دفعات آمیزش جنسی خطر ابتلا به UTI را افزایش می‌دهد. بعد از دوران یائسگی: بعد از دوران یائسگی، عفونت ادراری بدلیل کمبود استروژن ممکن است شدیدتر شود. سوند ادراری: سوند ادراری خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را افزایش می‌دهد. سابقه خانوادگی دیابت: دیابت و سایر بیماری‌ها می‌توانند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه باعث خطر عفونت‌های ادراری می‌شود. ختنه نشده بودن: در میان کودکان، شیوع عفونت‌های دستگاه ادراری در پسران ختنه نشده با سن کمتر از سه ماه بیشترین میزان بوده و سپس دختران کمتر از یک سال در رده دوم قرار دارند. داشتن پروستات بزرگ و سنگ کلیه: سنگ کلیه و یا پروستات بزرگ شده باعث حبس ادرار در مثانه و در نتیجه ابتلا به عفونت ادراری می‌شود.

نشستن در بتادین در بارداری

بتادین صدمه ای به جنین نمی رساند، ولی عفونت رو هم درمان نمی کند عفونت واژینال در دوره بارداری خطرناک است و می تواند باعث زایمان زودرس و پارگی کیسه آب و عفونت پرده های جنینی شود و حتما پیگیر درمان آن باشید.

پیشگیری از عفونت ادراری

تعدادی از اقداماتی که تأثیر آن‌ها بر دفعات بروز عفونت دستگاه ادراری به اثبات نرسیده عبارتند از استفاده از قرص‌ های ضدبارداری یا کاندوم ادرار کردن بلافاصله پس از مقاربت نوع لباس زیر مورد استفاده، شیوه‌های بهداشت شخصی پس از ادرار کردن و یا مدفوع کردن، و یا این که آیا فرد به‌طور معمول حمام می‌کند یا دوش می‌گیرد. به همین ترتیب با فقدان شواهد مربوط به اثر نگهداشتن ادرار، استفاده از نوار بهداشتی، و شستشوی واژن مواجه هستیم. در افراد مبتلا به عفونت‌های مکرر، می‌توان از دوز پایین آنتی بیوتیک‌ها به‌عنوان اقدام پیشگیرانه استفاده کرد. در موارد غیرپیچیده، عفونت‌های دستگاه ادراری را می‌توان به‌راحتی با مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره کوتاه درمان کرد، اگرچه مقاومت در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان این بیماری در حال افزایش است. در موارد پیچیده، ممکن است لازم باشد دوره‌های درمان طولانی‌تر شوند و یا نیاز به تزریق آنتی بیوتیک وریدی باشد. در صورتی که علائم در طی دو یا سه روز بهبود پیدا نکرد، لازم است آزمایش‌های تشخیصی بیشتری انجام گردد. در زنان، عفونت‌های دستگاه ادراری شایع‌ترین شکل عفونت‌های باکتریایی است و هر سال ۱۰٪ به میزان عفونت‌های دستگاه ادراری افزوده می‌شود.

عفونت ادراری مزمن

عفونت ادراری مزمن چیست؟ از هر پنج زن تقریبا یک نفرشان در طول زندگی بیش از یک‌بار به عفونت ادراری مبتلا می‌شود و عده‌ای نیز دائما با این بیماری دست‌به‌گریبان‌اند. در بسیاری موارد، باکتری‌ها از انواع و نژادهای مختلفی موجب ایجاد عفونت می‌شوند. برخی انواع باکتری‌ها نیز می‌توانند با حمله به سلول‌های بدن و تشکیل اجتماعات باکتریایی در برابر حملات سیستم ایمنی و آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند. این عوامل دردسرساز همچنین قادرند با خروج از سلول دوباره به سلول‌های بدن حمله کنند و درنهایت به مجموعه‌ای از باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها با توانایی حملات چندباره تبدیل شوند.

نشستن در بتادین

مطالب مرتبط :

خواص و مضرات نشستن در آب نمک و سرکه در بارداری چیست

عوارض و مضرات نشستن طولانی در بارداری چیست

خواص و مدت زمان نشستن در سرکه سیب در دوران بارداری

فواید و عوارض و مدت زمان نشستن در سرکه برای دختر دار شدن

عوارض و شکل نشستن چهار زانو یا دو زانو در بارداری

  • جهان مرندی

درمان اسهال و استفراغ ویروسی

يكشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷ ق.ظ

بهترین روش برای درمان اسهال و استفراغ ویروسی کودکان و بزرگسالان

بهترین روش برای درمان اسهال و استفراغ ویروسی کودکان و بزرگسالان در سایت جسارت

درمان اسهال و استفراغ ویروسی ،درمان اسهال و استفراغ ویروسی کودکان،درمان اسهال و استفراغ ویروسی بزرگسالان،درمان اسهال و استفراغ ویروسی در نوزادان،درمان اسهال و استفراغ ویروسی در طب سنتی،درمان اسهال و استفراغ ویروسی در بارداری

درمان اسهال و استفراغ ویروسی ، درمان اسهال و استفراغ ویروسی کودکان ، درمان اسهال و استفراغ ، درمان اسهال و استفراغ ویروسی در نوزادان

بیماری اسهال و استفراغ

یکی از شایع ترین بیماریهای فصل گرما به خصوص در میان کودکان ابتلا به اسهال و استفراغ است که نسبت به درمان آن نباید سستی کرد و فورا به فکر چاره باشیم چرا که اگر زمان این بیماری طولانی شود بستری شدن در بیمارستان و گاها عواقب خطرناکی حتی مرگ را هم به دنبال خواهد داشت. در 90 درصد موارد اسهال از طریق ویروس و باکتری های موجود در محیط اتفاق می افتد. پس رعایت بهداشت فردی که مهمترین آن شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون و یا مایع دستشویی است . انگل ها و ویروس های موجود بر روی پوست میوه های نشسته و محیط اطراف و آبهای کثیف بزرگترین عامل ابتلا به شمار می رود. دوری ازآفتاب یعنی تا حد امکان از آفتاب دوری کنید. زمانی که علائم اولیه اسهال را در خود مشاهده کردید دفعات مصرف آب را بالا ببرید چرا که بدن به دلیل از دست دادن آب در این دوره دچار اختلالات کلیوی و.. می شود.در این مطلب از سایت جسارت به درمان اسهال و استفراغ ویروسی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علائم اسهال و استفراغ ویروسی

بیماری اسهال مدفوع آبکی و یا شل و سست است که سه بار یا بیشتر در هر روز اتفاق می‌افتد. تقریبا همه انسان‌ها تجربه اسهال را در طول زندگی خود را داشته‌اند.بسیاری اوقات اسهال و استفراغ خود به خود پس از طی دوره‌ای بهبود پیدا می‌کنند. اما در این دوره آب و املاح بدن کم می‌شوند که باید این کمبود را با خوردن مایعات سالم جبران کرد.فرد مبتلا به اسهال ممکن است علایم خفیف تا بسیار شدیدی را بروز دهد. کسی که دارای بیماری خفیف است ممکن است فقط چند نوبت دفع مدفوع شل داشته باشد، اما حال عمومی‌اش خوب باشد.برعکس، یک فرد مبتلا به اسهال شدید ممکن است ۲۰ یا بیشتر در هر روز دفع داشته باشد، که حتی اتفاق می‌افتد تا هر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه بیمار احساس دفع نماید. اسهال ممکن است با تب شکم درد و یا قوانج همراه باشد.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی با زنجبیل

زنجبیل درمان بسیار موثر برای درمان اسهال و استفراغ به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. این می تواند به پیشگیری و درمان عفونتمعده منجر شود، و فراوانی علائم مانند مدفوع آبکی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز کاهش می دهد. اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده به ۱ فنجان آب جوش. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه. ، اضافه کردن جرعه ای عسل به این چای. نوشیدن این چای تسکین دهنده ۲ یا ۳ بار در روز تا زمانی که احساس می کنید حالتان بهتر است. شما همچنین می توانید زنجبیل تازه را آماده و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می توانید یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل رابرای درمان اسهال و استفراغ بجوید.

درمان اسهال و استفراغ کودکان

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ. این می تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ جلوگیری کند.مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده.همچنین می توانید ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید.همچنین می توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی

موز، رسیده و خام، همچنین در درمان اسهال و استفراغ کمک می کند. وجود آمیلاز در موز به کاهش علاپم کمک میکند.موز همچنین دارای پتاسیم و منیزیم، دو الکترولیت مهم مورد نیاز برای کارکرد صحیح دستگاه گوارش است. به علاوه، موز مواد غذایی شیرین و مطلوب است که هضم را آسانمیکند.چند تکه موز را به یک فنجان ماست خورد کنید ۲ یا ۳ بار در روز بخورید. همچنین می توانید چند موز رسیده را در سوپ بریزید.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی با نعناع

نعناع ضد میکروبی و ضد اسپاسم است که به تسکین گاز، نفخ، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی معده و روده کمک میکند.اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری برگ های نعناع خشک به ۱ فنجان آب جوش.به مدت ۱۰ دقیقه.برای طعم دادن به آن مقداری عسل بریزیدبین وعده های غذایی ۳ بار در روز از این چای گیاهی بنوشید.حتی می توانید نعناع بدون قند برای آرام کردن معده مثل آدامس بجوید.

درمان اسهال و استفراغ با دمنوش بابونه

اگرچه تمام انواع چای روی بدن اثرگذار هستند، یک نوع چای برای تسکین دردهای ناشی از اسهال استفاده می‌شود و آن چای بابونه است. نکته‌ی عالی درباره‌ی این چای آن است که بخش‌های ناراحت دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و هرچه سریع‌تر اسهال متوقف می‌شود.آن‌چه نیاز دارید : چای بابونه ،لیمو ، آب تمیز. ظرف چند دقیقه چای بابونه را با آب داغ دم کنید. برای آن‌که طعم بهتری بگیرد، مقداری آب لیمو به ان اضافه کنید.هم چنین، در صورتی که دوست ندارید در چای بابونه‌تان آب‌لیمو بریزید، شاید بهتر باشد آب لیمو را در یک لیوان آب بریزید و بخورید. این کار به تسکین دردهای اسهال کمک می‌کند.

درمان اسهال و استفراغ

سیب ترد و خوشمزه است و یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر جهان است. این میوه غنی از مواد مغذی گیاهی و برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند وضعیت سلامتی بدن را بهبود بدهند و از برخی بیماری‌ها مانند اسهال جلوگیری کنند. سیب را می‌توانید برای تهیه‌ی سرکه استفاده کنید، به صورت خام بخورید یا با آن خوراکی‌های خوشمزه تهیه کنید. این میوه دارای فیبر فراوانی است و بخشی از رژیم مبست که در بالا ذکر شد، است. سیب تازه واقعا در تامین فیبر و تسکین درد معده مفید است. شما می‌توانید سیب را به راحتی هضم کنید و قندهای طبیعی، مواد مغذی و پکتین بیش‌تری دریافت کنید. بهتر است ۲ تا ۳ سیب در روز برای سرعت بخشیدن به روند بهبود و خلاص شدن سریع از شر اسهال مصرف کنید.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی با ترکیب نمک و شکر

در هنگام این‌که به دنبال کشف داروهای خانگی برای اسهال هستید، باید شکر و نمک را نیز به فهرست‌تان اضافه کنید، چرا که این محلول می‌تواند به فرآیند هضم کمک کند. محلول آب و شکر و نمک می‌تواند آب بدن را حفظ کند، و الکترولیت‌ها را در زمانی که دچار اسهال هستید، متعادل نگه دارد.  برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:– یک لیوان آب را بجوشانید و اجازه بدهید در دمای اتاق سرد شود.– ۱/۲ قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری شکر را به این آب اضافه کنید.– خوب ترکیب را هم بزنید تا زمانی که نمک و شکر حل شود.– محلول به‌دست آمده را بلافاصله بنوشید و روزی چند بار از آن استفاده کنید.

توصیه هایی برای درمان اسهال و استفراغ :

– قبل از خوردن میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید.

– از غذاهای خام یا نپخته خود داری کنید.

– ۸ تا ۱۰ لیوان آب در هر روز بنوشید.

– از مصرف شیر و محصولات لبنی بمدت چند روز خودداری کنید.

– رژیم غذایی برای یک هفته، موز، برنج (سفید)، سیب و نان تست (خشک) بخورید.

– استراحت و خواب برای بهبود سریع خوب است.

– نوشیدنی هایی که دارای مقدار زیادی اسید مثل آب پرتقال باید اجتناب شود.

– نوشیدنی های کافئین دار و گازدار استفاده نشود.

– وعده های غذایی پخته شده در خانه بمدت چند هفته پس از بیماری مصرف کنید.

– از مصرف الکل و نیکوتین در این دوران بپرهیزید.

– کمپرس گرم یا کیسه آب گرم بر روی معده برای کاهش درد و گرفتگی استفاده کنید.

– همچنین می توانیداز، آروماتراپی یا طب سوزنی برای درمان ورم معده و روده امتحان کنید.

اگر در عرض یک هفته بهتر نشدید، حتما با دکتر مشورت کنید.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی

مطالب مرتبط :

معرفی قرص ها و روش درمان دارویی اسهال و استفراغ در بزرگسالان

موثرترین روش درمان اسهال و استفراغ در کودکان و نوزادان

همه چیز در مورد علت و درمان اسهال و استفراغ در نوزادان و شیرخواران

  • جهان مرندی