وبلاگ جلافت

وبلاگ جلافت

وبلاگ جلافت

وبلاگ جلافت

وبلاگ جلافت

قرص پاراستامول در بارداری

يكشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷، ۰۴:۳۷ ب.ظ

قرص پاراستامول

قرص پاراستامول ,قرص پاراستامول خارجی,قرص پاراستامول در بارداری,در مورد قرص پاراستامول,کاربرد قرص پاراستامول,قرص جوشان پاراستامول,قیمت قرص پاراستامول,عوارض جانبی قرص پاراستامول,خرید قرص پاراستامول,قرص پاراستامول ۵۰۰

قرص پاراستامول

توضیحاتی در مورد قرص پاراستامول

پاراستامول اقدامات ضد درد و ضد تب-شبیه به آسپرین است و از این رو جایگزین مناسب برای بیماران حساس به آسپرین است. برای تسکین خفیف تا متوسط درد و تب شرایط، به عنوان مثال سردرد، دندان درد، سرماخوردگی، آنفولانزا، درد روماتیسمی و ژنیکولوژیک.در این مطلب از سایت جسارت به کاربرد و عوارض جانبی قرص پاراستامول 500 خارجی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.توجه داشته باشید که  برای تسکین کمردرد (LBP)، داروی ضددردی که گزینه نخست تجویز است و بیش از سایر داروها توصیه می‌شود، پاراستامول (استامینوفن) است. با این حال، اثربخشی پاراستامول در درمان LBP در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

نام های تجاری قرص پاراستامول

جالب است بدانید که نام های تجاری که برای قرص پاراستامول است آلودون، کالپول، هدکس، پانادول و… می باشد. یکی از قرصهای ضد درد است که عوارض کمتری را نسبت به قرص آسپرین و سایر داروهای ضد درد دارد.

مزایای قرص پاراستامول

از مزایای این قرص این است که حالت دل بهم خوردگی و خونریزی را در معده به وجود نمی آورد به طوریکه حتی تمام مبتلایان به خونریزی و زخم معده هم می توانند از آن به جای آسپرین استفاده کنند. از مزایای دیگر داروی پاراستامول این است که از دارو های ضد درد و ضد مخدر می باشد. و اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید با خبال راحت می توانید از این دارو مصرف نمایید. از عوارض جانبی این قرص که بر اثر مصرف زیاد ممکن است به وجود بیاید آسیب رساندن به کلیه و کبد می باشد که می تواند مشکلات جدی را برای آن عضوها پیش بیاورد. همین طور مصرف زیاد پاراستامول در کنار نوشیدن الکل نیز برای بدن سمی و خطرناک است. که در بدن سمی مهلک تولید می کند. پاراستامول برای خانم های شیرده بی خطر است. این دارو به صورت قرص، شیاف، کپسول و مایع است.

موارد مصرف قرص پاراستامول

این دارو که جزء داروهای قابل نگهداری در خانه می باشد برای تسکین و کاهش درد و تب مورد استفاده قرار می گیرد. ضمناً برای بچه ها به همان اندازه بزرگسالان، مفید می باشد و تأثیردارد. از فواید این دارو این است که موجب دردهای شکمی نمی شود و سبب خونریزی داخلی نمی گردد. لذا برای افرادی که از زخم گوارشی رنج می برند و یا کسانیکه مصرف آسپرین برایشان ضرر دارد،‌ بسیار مفید و سودمند می باشد. البته باید توجه داشت که مصرف این دارو در دوز بالا خطرناک است موجب آسیب های کبدی گردد.

مشخصات قرص پاراستامول

استامینوفن در انگلیسی: Acetaminophen یا پاراستامول (Paracetamol) رده درمانی: داروهای مسکن اشکال دارویی: قطره، قرص، شربت و شیاف که عمدتاً به صورت قرص هست استامینوفن دارویی مسکن و تب‌بُر است که بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف قرص پاراستامول

قرص استامینوفن را می‌توان برای سهولت بلع، خرد کرد. اشکال خوراکی استامینوفن را می‌توان با مقدار اندکی از مواد غذایی نظیر ماست یا مربا مخلوط کرد. برای استعمال راحت‌تر شیاف بهتر است آن را ۳۰ دقیقه در یخچال نگاه داشت. اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید، می‌توانید به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی رسیده‌است، نوبت فراموش شده را رها کرده به برنامه دارویی منظم خود بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید. اگر استامینوفن را به سبب درد، تب یا گلودرد مصرف می‌کنید در هریک از شرایط زیر با پزشکتان مشورت کنید: درد بیش از ۱۰ روز (در کودکان ۵ روز) طول بکشد یا اینکه علامت جدیدی به آن اضافه شود. تب بیش از ۳ روز طول بکشد، بدتر شود، یا علامت جدیدی اضافه شود. گلودرد دردناکتر شود، بیش از ۲ روز طول بکشد، یا تهوع، استفراغ، بثورات جلدی، یا سردرد رخ دهد. فراموش کردن دارو: اگر این دارو را برای درد با تجویز پزشک مصرف می کنید می توانید به محض یاد آوری دوباره آن را مصرف کنید ولی چنانچه فقط برای تسکین درد موضعی از آن استفاده می کنید می توانید به محض تسکین یافتن درد مصرف آن را قطع نمایید. مصرف قرص پاراستامول در حین رانندگی و انجام کارهای دشوار موردی ندارد. اثر این دارو بعد از مصرف تا 6 ساعت بعد از آن است. زمان مصرف دارو : هر 4 تا 6 ساعت یکبار در مواقع لزوم ضمناً برای بچه ها نباید بیشتر از 4 روز در هر 24 ساعت مصرف شود. اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : بزرگسالان (500 میلی گرم تا 1 گرم در هر دوز ضمناً این مقدار می تواند به میزان 4 گرم در روز افزایش یابد) کودکان (60 تا 120 میلی گرم در هر دوز کودکان 3 ماهه تا یکساله و 120 تا 250 میلی گرم در هر دوز کودکان 1 تا 5 ساله و 250 تا 500 میلی گرم در هر دوز کودکان 6 تا 12 ساله) چگونگی تأثیر دارو : اثرات این دارو ظرف 15 تا 60 دقیقه پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند. ضمناً این اثرات مدت 6 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت. طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. چگونگی قطع مصرف دارو : به محض رفع نیاز می توان مصرف این دارو را بدون هیچ مشکلی قطع نمود. اما اگر در طی مدت درمان با این دارو دچار ظاهر شدن جوش گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید. 

قرص پاراستامول و عوارض آن

نکته مهم این است که اگر این دارو را مطابق تجویز پزشک مصرف نمایید هیچ گونه عوارض جانبی برای شما نخواهد داشت. چنانچه یکی از نشانه های زیر رویت شد بلافاصله به پزشک و فوریت های پزشکی مراجعه کنید. این نشانه ها شامل جوش و حالت تهوع است که در شرایطی که با پزشک هم مشورت کردید این علائم ظاهر شد مصرف آن را قطع نمایید. همچنین چنانچه مشکل پوستی راش مشاهده شد نیز مصرف باید قطع گردد.در صورتی که دچار هریک از نشانه‌های جدی زیر شدید، استامینوفن خود را قطع کرده، با پزشکتان تماس بگیرید: زردی پوست یا چشمها، اسهال، بی‌اشتهایی، تهوع، یا استفراغ، معده درد، درد، تورم یا حساسیت در بالای شکم، مدفوع سیاه و قیری شکل، ادرار خونی یا کدر، کاهش ناگهانی ادرار، کبود شدگی یا خون‌ریزی غیرعادی، بثورات جلدی، زخمهای دهانی، یا تب یا گلودردی که پیش از درمان وجود نداشته و ناشی از بیماری ای که بخاطرش تحت درمان قرار گرفته‌اید، نباشد. مصرف بیش از ۴ گرم استامینوفن در روز در دراز مدت باعث بروز نارسایی شدید کبدی می‌گردد. تاری دید شدید و کوری و ضعف حتی از کار افتادن کبد گزارش شده. 

تداخل دارویی قرص پاراستامول

تداخل دارویی: این دارو نباید با قرص کواستیرامین مصرف شود زیرا جذب پاراستامول را در بدن کاهش می دهد. در بعضی از ضد انعقادها مثل وارفارین اگر همزمان مصرف شود به مقدار زیاد باید مصرف آنها را تنظیم کرد تا مشکلی پیش نیاید.ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. دارویی که ممکن است با این دارو تداخل کند: کتوکونازول(ketoconazole). داروی استامینوفن ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص تداخل کند و موجب شود نتایج آزمایش، اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش به پزشک یا پرستار خود بگویید که این دارو را استفاده کرده‌اید.

قرص پاراستامول در بارداری و شیردهی

مصرف دارو برای زنان حامله : اگر از دوز عادی دارو استفاده شود، خطری در بر ندارد. مصرف دارو برای زنان شیرده : خطری در بر ندارد.

قرص پاراستامول چیست

استامینوفن یا پاراستامول به گروهی از داروها به نام ضد درد و یا مسکن تعلق دارد. این دارو برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط به کار می‌رود. پاراستامول( استامینوفن ) برای کاهش تب به‌ ویژه پس از ایمونیزاسیون (واکسیناسیون کودکان) به کار می‌رود. پاراستامول ( استامینوفن ) یک ضد درد رایج است که به اشکال کپسول، قرص و شربت بدون نسخه پزشک قابل تهیه است. بسیاری از برندهای مسکن و داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی پاراستامول هستند. مهم است که هر دارویی را تهیه می‌نمایید ترکیبات آن را از لحاظ پاراستامول چک کنید تا مقادیر بیش‌ازحدی از این دارو وارد بدنتان نشود.

شرایط نگهداری قرص پاراستامول

• تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید. • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.

 موارد احتیاط در مورد مصرف قرص پاراستامول

در صورت وجود هر یک از موارد زیر پیش از مصرف استامینوفن پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به هر نوع غذا ، نگاه‌دارنده‌ها ، رنگهای خوراکی ، یا داروها (بویژه استامینوفن یا آسپیرین‌). بارداری یا شیردهی‌. مصرف داروهای دیگر ، بویژه داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی ( NSAIDs ، نظیر ایبوپروفن ) ، آسپیرین ، یا ضدانعقادها (رقیق‌کننده‌های خون مثل وارفارین ، کومادین ). مصرف روزی بیش از سه قوطی یا بیشتر مشروبات الکلی‌. سابقه یا ابتلا به الکلیسم (اعتیاد به الکل‌) ، هپاتیت ویروسی ، فنیل کتونوری ، یا بیماری کبدی یا قلبی‌. نبایدها نباید بیش از مقدار ذکر شده بر روی برچسب جعبه دارو مصرف کنید، مگر اینکه پزشکتان چنین دستوری داده باشد، در غیر این صورت ممکن است دچار آسیب کلیوی یا کبدی شوید. نباید به کودکان زیر 12 سال در یک روز بیش از 5 نوبت استامینوفن به مقدار تعیین شده بر اساس سنشان بدهید. نباید در روز بیش از دو قوطی مشروب الکلی مصرف کنید مگر اینکه فقط بخواهید یک یا دو نوبت استامینوفن بخورید. مسمومیت در صورتی که به مصرف بیش از حد استامینوفن شک کردید، حتی در صورت عدم وجود هرگونه علامت مسمومیت از اورژانس تقاضای کمک کنید. درمان مسمومیت باید هرچه زودتر آغاز شود. در صورتی که درمان مصرف بیش از حد استامینوفن ظرف 24 ساعت اول آغاز نشود، ممکن است نتوان از آسیب کبدی یا مرگ جلوگیری کرد. اطلاعات دیگر اشکال ژنریک استامینوفن ارزانتر از انواع تجاری هستند و در اکثر موارد به همان اندازه مؤثرند. فراورده‌های استامینوفن طولانی‌اثر گرانتر می‌باشند، ولی ممکن است مصرفشان راحت‌تر و مناسبتر باشد.

قرص پاراستامول یا استامینوفن

استامینوفن (به انگلیسی: Acetaminophen) یا پاراستامول (Paracetamol) دارویی مسکن و تب‌بُر است که بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. استامینوفن به‌خوبی قابل تحمل بوده و مانند آسپرین عوارض جانبی بسیاری ندارد واز آن‌جاکه برای خرید و مصرف استامینوفن نیازی به نسخه پزشک نیست، این دارو به صورت آزاد در دسترس همگان است. بدون‌ نسخه‌ پزشک‌ قابل‌ تهیه‌ می‌باشد. این‌ دارو یک‌ مسکن‌ غیرمخدر است‌ که‌ در موارد دردهای‌ خفیف‌ تا متوسط‌ نظیر سردرد، دندان‌ درد، درد خفیف‌ استئوآرتریت‌ (آرتروز)، و دردهای‌ ناشی‌ از جراحی‌های‌ کوچک‌ کاربرد دارد. استامینوفن‌ همچنین‌ تب‌ را کاهش‌ می‌دهد. این‌ دارو ممکن‌ است‌ در بسیاری‌ دیگر از داروها با اسامی‌ تجاری‌ متفاوت‌ وجود داشته‌ باشد. در صورتی که پاراستامول به همراه ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی استفاده شود، می‌تواند در درمان دردهای شدید نیز موثر باشد. استامینوفن از داروهایی است که معمولاً در بیشتر نسخه‌های تجویز شده، برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به‌کار می‌رود. علیرغم اینکه مصرف پاراستامول براساس دوزاژ توصیه شده از سوی پزشک، خطری در پی ندارد لیکن مصرف بیش از حد می‎تواند به مسمویت کبدی منجر شود. مهم‌ترین علت نارسایی برق‌آسای کبد در غرب، مسمومیت‌های ناشی از پاراستامول است. این دارو عامل اصلی بسیاری از زیاده‌روی در مصرف‌ها در ایالات متحده، انگلستان، نیوزلند و استرالیا است. مشروبات الکلی خطر مسمویت با پاراستامول را افزایش می‌دهند.پاراستامول( استامینوفن ) به گروهی از داروها به نام ضد درد و یا مسکن تعلق دارد. این دارو برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط به کار می‌رود. پاراستامول( استامینوفن ) برای کاهش تب به‌ویژه پس از ایمونیزاسیون (واکسیناسیون کودکان) به کار می‌رود. پاراستامول( استامینوفن ) یک ضد درد رایج است که به اشکال کپسول، قرص و شربت بدون نسخه پزشک قابل تهیه است. بسیاری از برندهای مسکن و داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی پاراستامول هستند. مهم است که هر دارویی را تهیه می‌نمایید ترکیبات آن را از لحاظ پاراستامول چک کنید تا مقادیر بیش‌ازحدی از این دارو وارد بدنتان نشود

بیشتر بخوانید : قرص پرگابالین ♥ قرص پوکساید ♥ قرص پنتوپرازول ♥ قرص پانادول قرص پروژسترون

  • جهان مرندی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی